Статьи и новости

    Коди помилок, помилка P0420

    Коди помилок, помилка P0420

    Індикатор панелі приладів далеко не з чуток знайомий щасливим власникам сучасних моделей легкових автомобілів. Втім, коли він у черговий N-ий раз повідомляє нам про чергову помилку, цей факт навряд чи може нас порадувати… Помилка P0420, яку час від часу неупереджено висвітлює водієві CheckEngine, належить до числа найбільш поширених. Слід відзначити загальний характер даного діагностичного коду, який прямо свідчить про зниження рівня ефективності роботи каталізатора. У зв’язку з цим не варто відразу впадати в паніку, але ретельна діагностика авто в цьому випадку необхідна.

     

    Дуже часто може здаватися, що каталізатор авто просто потребує додаткового моніторингу, але ніяк не ремонту. У зв’язку з цим автовласники повинні не скрупульозно підраховувати загальну вартість робіт з повної заміни каталізатора (потрібно зазначити, що дана процедура навіть без урахування проведення ремонтних робіт коштує дуже дорого), а практично відразу невідкладно звернутися за кваліфікованою допомогою до досвідчених фахівців СТО. Категорично не рекомендується сильно затягувати зі зверненням до професійних фахівців з тієї простої причини, що навіть при непрацюючому належним чином каталізаторі автомобіль автоматично переходить в аварійний режим. Тим більше, що «задоволення» такого характеру дуже сумнівне.

     

    Несправності каталізатора можуть виникнути у зв’язку з різними причинами, і далеко не завжди вони свідчать про виникнення необхідності здійснення повної заміни діючого обладнання. Так, OBDII– бортова система діагностики – здійснює обробку інформації про падіння в так званому «конвекторі ефективності». Процес моніторингу ефективності роботи автомобільного каталізатора відбувається в режимі порівняння окремих свідчень, які надходять від лямбда-зонда – він же датчик кисню, встановлений в системі виведення вихлопних газів – як до, так і після каталізатора. Слід зазначити, що інформація про загальний стан вихлопних газів, які виводяться з працюючого двигуна машини, надходить від спеціальних датчиків O2, які встановлені до каталізатора. Що стосується тих датчиків, які стоять після нього, їх функціональним призначенням є подача інформації про поточний стан вихлопних газів після того, як вони успішно пройдуть крізь працюючий каталізатор.

     

    У самому простому розумінні, каталітичний нейтралізатор – він же каталізатор – є ні чим іншим, як своєрідним пальником, за допомогою якого випалюються незгорілі вуглеводні або ж HC. Це — залишкові пари згорілого палива разом з різними оксидами вуглецю (CO), які містяться у вихлопних газах, що виводяться назовні. Оскільки якість реалізованого палива на вітчизняних АЗС далеко не завжди відповідає заявленому рівню якості, іноді датчики кисню можуть працювати не зовсім коректно. Слід зазначити, що в окремих випадках системи OBDII можуть відобразити поточний стан вашого авто, як несправне, якщо склад вихлопних газів відповідає нормі; при цьому наявні викиди перевищують встановлені ліміти. У таких випадках ваш транспортний засіб просто переводиться в аварійний режим – як наслідок, помітно обмежується робота двигуна авто. З допомогою CheckEngine власник оповіщається спеціальними сигналами про наявність несправності.

    Системи OBDII

    Системи OBDII не в змозі тверезо оцінити поточну ситуацію з наявної концентрації СО та HC– справа в тому, що вони функціонують в режимі, який здійснює порівняння показань датчиків. Їхнім безпосереднім обов’язком виступає визначення рівня ефективності роботи каталізатора – наскільки добре він справляється з довіреними йому функціями. До всього іншого також варто додати, що каталізатор також забезпечує належний рівень очищення та видалення токсичних забруднюючих компонентів виведених відпрацьованих вихлопних газів.

     

    Встановлений до каталізатора датчик O2, як правило, видає інформацію, яка часто може відрізнятися – причиною тому є той факт, що регуляція подачі суміші палива в циліндри внутрішнього згоряння здійснюється бортовим комп’ютером машини. У разі, якщо в каталітичному нейтралізаторі не відбувається абсолютно ніяких дій, а це часто буває в запущеному двигуні, розташований після каталізатора датчик просто неактивний.

     

    Підвищення температури каталітичного нейтралізатора до позначки в 300 градусів за шкалою Цельсія є обов’язковою умовою його запуску. Як тільки це відбудеться, каталізатор відразу ж почне реакцію на гази, що містяться у вихлопних газах машини. Після цього нейтралізатор починає здійснювати свою безпосередню роботу, а саме – усунення забруднюючих токсичних компонентів і очищення вихлопних газів вцілому. При цьому різко падають показання датчика O2, встановленого після каталізатора. Слідом за цим напруга вирівнюється до позначки в 0,45 – як наслідок, система OBDII отримує можливість аналізувати інформацію, що надходить та свідчить про повну справність усіх приладів авто.

     

    Дотримання певних умов є незамінним для правильної і коректної роботи монітора системи OBDII нейтралізатора. Поєднання рухів в умовах траси і по місту має важливе значення – якщо система не виявляє яких-небудь відхилень від закладеної в системі OBDII норми, ніякі помилки не виникають. Помилка P0420 і наступне за нею включення спеціального сигналу CheckEngine, що сповіщає водія, можуть бути викликані виявленням деякого перевищення частоти перемикань активності в нижньому датчику кисню O2 навіть при працюючому двигуні в авто. Втім, все це ще не говорить зі 100% точністю про те, що має місце виникнення повної несправності каталізатора. Справа в тому, що з технічного ракурсу машина може бути і несправна (про це свідчить код помилки), однак каталізатор і далі може працювати належним чином, пускається і потребує свого додаткового моніторингу.

     

    Швидкий протокол OBDII використовується для здійснення оперативної перевірки відповідності поточних викидів встановленим нормам у нових моделях автомобілів, не старше 1996 року випуску. Звичайно, можна також провести процедуру тестування стану нейтралізатора з допомогою газоаналізатора, при цьому сам процес буде дуже довгим і виснажливим. З цієї причини тестування через спеціальний діагностичний режим виглядає більш прийнятним і оптимальним варіантом.

    Слід зазначити, що саме таким чином і відбувається процедура тестування в переважній більшості розвинених країн світу – та й до того ж не можна не згадати про те, що проходження тестування OBDII є обов’язковим згідно чинних правил технічного огляду стану транспортного засобу.

    Справно функціонуюча система OBDII слугую свого роду показником справності автомобіля. При цьому помилки не повинні фіксуватися в пам’яті блоку управління двигуном авто, а лампочка CheckEngine обов’язково повинна бути справною і виключеною. Втім, в окремих державах має місце спеціальна практика, відповідно до якої перевірка на газоаналізаторі є обов’язковою у разі виявлення помилки коду P0420 і працює лампочка CheckEngine.

     

    Міркування з боротьби за екологічний стан навколишнього середовища є причиною, через яку компаніями-виробниками авто обумовлюються випадки, при настанні яких повною мірою виявляються різні коди несправностей. Як наслідок, для датчиків були передбачені різні мінімальні рівні показників, що реагують на найменші відхилення від нормального рівня роботи. Простіше кажучи, прагнення компаній-виробників подібного роду пояснюються їхньою перевагою заміни каталізатора попереджувального характеру. Зазначимо, що згідно з думкою виробників, заміна каталізатора до того, як проблема забруднених викидів перейде з розряду потенційної до чинної, є обов’язковою. Втім, навіть за таких умов каталізатор авто все ще працездатний. Незважаючи на те, що ефективність його роботи дещо знижена, він запросто зможе пройти тест, який виявляє рівень фактичних неочищених викидів у навколишнє середовище. Варто акцентувати увагу на тому, що сигнал про необхідність здійснення повної заміни каталітичного нейтралізатора на нову модель нерідко може бути поданий навіть у разі рівня його працездатності в 92-96%.

     

    Отже, які основні причини передчасної поломки каталізатора? 250 тисяч кілометрів – такий ресурс каталізатора при умові адекватної експлуатації. Разом з тим регулярна заправка недоброякісного палива, у складі якого є, припустимо, домішки свинцю, цілком може призвести до істотного забруднення каталізатора. На другому місці поширених причин перебуває несправність системи запалювання – як наслідок, паливо згоряє не до кінця та потрапляє у випускну систему авто. Недостатній рівень компресії в циліндрах двигуна також може стати однією з причин виходу з ладу каталітичного нейтралізатора – про це не варто забувати.

     

    У зв’язку з вище написаним виникає цілком резонне питання – що потрібно робити для того, щоб мати можливість усунути саму можливість появи помилки P0420 і активної лампи CheckEngine? У разі якщо ваше авто не проходить процедуру перевірки спеціальним автосканером, а також відсутня можливість здійснення його перевірки за допомогою газоаналізатора, обов’язково потрібно серйозно зайнятися дієвим і ефективним усуненням істинних причин виникнення названого коду помилки. Спеціально для цих цілей необхідно провести на професійному обладнанні процедуру визначення рівня ефективності роботи каталізатора. Відзначимо, що воно є в розпорядженні на сучасних СТО і офіційних дилерських центрах компаній-виробників легкових автомобілів. На сьогоднішній день інфрачервоний аналізатор вихлопних газів є одним з найбільш точних і ефективних приладів. Принцип його роботи досить простий і зрозумілий для розуміння досвідченим фахівцям. При цьому головне не намагатися здійснити зазначене тестування власними силами – в більшості випадків це не дасть вам бажаного результату.

     

    Питання про те, чи представляється можливим скидання коду помилки P0420 перед безпосереднім проходженням технічного огляду. Як свідчить повсякденна дійсність, подібним способом поточна ситуація жодним чином не зміниться, оскільки в разі нового запуску код помилки P0420 буде визначатися – у разі найгіршого розвитку сценарію не виключена ймовірність погіршення стану багатьох калібрувальних параметрів. Від них залежить ефективність роботи обладнання автомобіля, становлячись недостатньо ефективною. Дуже часто спостерігається порушення робіт систем клімат-контролю, аудіосистем та іншого обладнання. Використання портативних моделей автосканера – будь то ELM327 або ж MaxScanGS500 – навряд чи допоможе вам позбавитися від нагальних проблем шляхом видалення помилок з пам’яті.

     

    Отже, що потрібно робити у випадку виникнення ситуації подібного роду? Велика ймовірність того, що все-таки ви будете змушені здійснити придбання нового каталізатора Aftermarket або ж OEM, самостійно його встановити з метою економії фінансових коштів. Та тільки чи будуть подібні дії найбільш оптимальним варіантом вирішення цієї ситуації – питання спірне. Потрібно пам’ятати, що для вчинення подібних дій потрібно володіти певними навичками практичного характеру, обов’язково дотримуватися основних заходів безпеки, оскільки всі роботи доведеться здійснювати в положенні лежачи на спині. Як наслідок, нехтування використанням спеціальних противідкатних упорів, рамп і застосування лише ручного гальма є вкрай небажаним. Та й до того ж ви повинні бути налаштовані на важку працю – велика ймовірність того, що доведеться багато пиляти, відкручуючи уражені корозійними процесами прикипілі іржаві болти.

     

    Самостійні спроби виправлення ситуації

     

    Самостійні спроби виправлення ситуації з виниклою помилкою P0420 в переважній більшості випадків приречені на фіаско. Окремо потрібно відзначити, що куплений вами каталітичний нейтралізатор повинен бути не тільки сумісним з системою OBDII, але і обов’язково мати оригінальне походження. Інспектор має право заборонити вам експлуатувати транспортний засіб у разі часткової заміни або повного усунення каталізатора. Плюс до того ж ніхто не дасть вам гарантії, що, після установки нової моделі каталізатора, помилка P0420 не виникне знову. Для того щоб настільки «приємна» ситуація не виникла в вашому випадку, тільки досвідчені фахівці повинні здійснювати діагностику стану вашого авто.

     

    І наостанок хочемо зазначити, в яких випадках може виникнути помилка навіть після установки нового каталізатора. Як показує практика, в більшості своїй це відбувається у разі наявності певних несправностей датчика, який розташований після нейтралізатора: мова йде про корозійні процеси в проводці, роз’ємі, а також про процес забруднення чутливих елементів. Це справедливо і по відношенню до другого датчика – за цієї причини ефективність їхньої роботи перевіряється з допомогою спеціальних професійних сканерів Launchx431 GX3, а також UltrascanP1. Після того, як двигун авто буде запущено, діагности СТО повинні провести фіксацію нормального перемикання датчиків O2 – якщо ж частота перемикання нижнього датчика (а він функціонально повинен забезпечувати уповільнення цього процесу) можна порівняти з кількістю перемикань верхнього датчика O2, велика ймовірність необхідності проведення заміни каталізатора. Незважаючи на те, що заміна нейтралізатора і пов’язані з цим процесом ремонтні роботи коштують недешево, ваша машина благополучно зможе пройти технічний огляд. З метою недопущення виникнення помилок в процесі діагностики на предмет наявності тих чи інших витоків також перевіряється вихлопна система автомобіля і його колектор. Код помилки P0420 цілком може виникнути при наявності витоків в підсосі повітря у вихлопному тракті.

     

    В окремих випадках допомагає детальне скрупульозне вивчення технічних бюлетенів виробника авто – справа в тому, що в них дуже часто присутня вся необхідна для водія інформація. Дуже часто перепрошивання блоку управління двигуном машини може дієво і ефективно впоратися з позначеною проблемою коду помилки P0420. Правда, при цьому потрібно відзначити, що через особливості проведеної прошивки може виявитися, що монітор нейтралізатора дуже чутливий.